Thanksgiving Marylandin tapaan

11.12.2017 Iida Yhdysvallat

YFU-vaihtari Iida Washington D.C.:ssä

Heippa kaikki! Mä kotiuduin pari viikkoa sitten sunnuntaina myöhään yöllä muutaman päivän mittaiselta itärannikon reissulta, josta kerron tänään. Menimme siis hostperheeni kanssa hostäitini ystävän Maryn luokse Chesapeake Beachille viettämään Thanksgivingiä, jota juhlittiin täällä 23. marraskuuta.

Täällä Thanksgiving on todella iso perhejuhla, jolloin mietitään mistä asioista ollaan kiitollisia. Ruoka on suuressa osassa koko hommaa – monet ovat täällä sanoneetkin, että Thanksgiving on niiden lempijuhla, koska se koostuu suurimmaksi osaksi pelkästään syömisestä. 😀 Thanksgiving on siitä kiva, että sitä viettää ihan kaikki amerikkalaiset, koska siihen ei liity mitään uskonnollisia juttuja. Mä olin etukäteen kuullut paljon tästä juhlasta ja odotin sitä innolla!

Thanksgiving -loma koulusta alkoi meillä tiistaina. Illalla pakkasin heti kamat, koska lähtö Marylandiin koitti aikaisin keskiviikkoaamuna. Ajettiin siis mun hostäidin ja -siskon Helenan kanssa koko pitkä matka neljän osavaltion läpi Atlantin rannalle Marylandiin asti. Matkalla tuli nähtyä aika paljon erilaisia maisemia, niin Ohion maissipeltoa kuin Pennsylvanian kauniita vuoriakin. Perille Maryn luokse saavuttiin vasta myöhään illalla. Eka yö vietettiin Helenan kanssa hotellissa, mikä oli kivaa. Katottiin illalla Moana-leffaa ja syötiin hedelmiä.

Torstaiaamupäivä meni hostveljen ja vanhemman hostsiskon saavuttua aika lailla kokonaan Thanksgiving dinneriä valmistellessa Maryn luona. Maryn talo oli ihan kivenheiton päässä Chesapeake Beachista, joka oli kaunis hiekkaranta Atlantin rannalla. Käytiin siellä kuvailemassa päivällä!

Rannan viereisessä metsässä kasvoi bambua!

Itse Thanksgiving dinner oli iltapäivällä. Mua oltiin etukäteen varoitettu etten söisi kauheasti mitään ennen sitä, koska kuulemma ruokaa olisi luvassa ja paljon. Vieraita sinne saapui lähemmäs parikymmentä, kaikki Maryn ystäviä eri puolilta USA:ta, joten talo oli aikamoisen täynnä. Juttelin aika monien mielenkiintoisten ihmisten kanssa, sain kertoa paljon juttuja Suomesta.

Ja kyllä, ruoka oli erittäin hyvää, ah. En oo varmaan koskaan syönyt noin paljon, haha… Tarjolla oli tietenkin kalkkunaa, stuffing (en oikeen ees tiedä mitä siinä oli), perunamuusia, ruusukaaleja, itse tehtyjä sämpylöitä ja vaikka mitä muuta mitä en nyt muista. Niin hyvää! Jälkiruokana oli viittä erilaista piirakkaa: omena-, mustikka-, kirsikka-, piparkakku- ja kurpitsapiirakkaa. Mun suosikki niistä oli mustikka, nam!

Thanksgiving dinner

Perinteisiä Thanksgiving-ruokia

Thanksgiving-jälkiruokina erilaisia piirakoita

Toiseksi yöksi mentiin taas hotelliin mun kahden hostsiskon kanssa.

Thanksgivingiä seuraavana perjantaina oli, kuten moni varmasti tietääkin, Black Friday. Silloin aika lailla joka kaupassa on isot alennukset ja kaikissa kauppakeskuksissa on hirveä tungos, kun kaikki menee shoppailemaan. Kaupat aukeaa aikaisemmin ja on auki tosi myöhään. Kuulin, että jotkut jopa menee viideltä aamulla kauppojen oville jonottamaan! Black Friday on siis melko iso juttu täällä ja vaikka sehän on myös Suomeen viime vuosina rantautunut, niin olisin silti halunnut nähdä sen täällä. Mutta en päässyt perjantaina shoppailemaan, koska meillä oli muuta tekemistä. Me nimittäin mentiin patikoimaan West Virginian kukkuloille!

(Pieni sivuhuomautus: tossa osassa itärannikkoa missä me oltiin, osavaltiot on tosi pieniä ja niiden välillä pääsee liikkumaan hyvin helposti, niin siksi tuli käytyä niin monessa eri osavaltiossa. Voi kuulostaa että käytiin tosi pitkien matkojen päässä, mutta oikeasti noi paikat oli melko lähellä toisiaan.)

patikointi west virginiassa

Mä tykkään vaeltamisesta paljon, ja oon sitä vähän tehnytkin Suomessa ja Ranskan ja Italian Alpeilla. Nyt harmitti, että olin jättänyt mun hyvät vaelluskengät Suomeen, niitä olisi nimittäin tarvittu!

Reitti mitä kuljettiin oli melko lyhyt, mutta ihan mukava. Se kulki vähän matkaa kuuluisaa Appalachian Trailia pitkin. Käytiin yhdellä hienolla näköalapaikalla, mistä avautui kauniit näkymät allaolevaan pikkukylään ja sen läpi virtaavalle joelle. Ympäröivät kukkulat (en sanoisi noita ihan vuoriksi) olivat vielä kauniissa ruskan väreissä. Ai että mä rakastan luontoa!

YFU-vaihto-oppilas Iida patikoimassa West Virginiassa, Yhdysvalloissa

Perjantai-ilta vietettiin Maryn miesystävän Paulin luona Virginiassa. Syötiin eilisen leftoverseja (ahhh!), pelailtiin korttipelejä, lueskeltiin jne. Oli mukavaa. Jäätiin myös yöksi sinne.

Lauantaiaamuna herättiin aikaisin, koska oli kotiinlähtöpäivä. Me ei kuitenkaan ihan suoraan lähdetty ajamaan kotiin, vaan mentiin päiväksi ihan vieressä olevaan USA:n pääkaupunkiin, Washington D.C.:hen! Musta oli ihan sairaan siistiä päästä käymään siellä, vaikka meillä ei kovin paljon aikaa ollutkaan. Käytettiin suurin osa ajasta Helenan ja Sanelman (hostsiskot) kanssa ympäri National Mallia kiertelyyn.

National Mall ei siis ole mikään kauppakeskus, vaan tosi iso puisto keskellä kaupunkia, jota reunustaa monta museota (kaikki mahdolliset eri taidemuseot, luonnonhistoriallinen museo, afrikanamerikkalaisen historian museo, intiaanimuseo, avaruusmuseo jne.) joihin kaikkiin sisäänpääsy on ilmainen. Iso osa National Mallia on myös lukuisat upeat muistomerkit ja monumentit sen ympärillä. Minä, Helena ja Sanelma mentiin ihan ekana käymään afrikkalaisen taiteen museossa, joka oli yllättävän cool paikka, vaikka tykkäänkin eurooppalaisesta taiteesta enemmän. Sen jälkeen syötiin ehkä elämäni kalleimmat lounassandwichit yhdessä museokahvilassa (ne maksoi yli $10 kappale!!).

Päätettiin kävellä koko National Mallin ympäri ja nähtiin mm. Washington monument, toisen maailmansodan ja Vietnamin sodan muistomerkit, Lincoln memorial ja Martin Luther King memorial. Ne kaikki oli tosi upeita, isoja ja vaikuttavia. Mun suosikit olivat toinen maailmansota ja Martin Luther King. Kertyi kyllä tosi paljon kävelyä, vähän särki jalkoja sen jälkeen… mutta oli kyllä sen arvoista!

Washington monument

YFU-vaihto-oppilas Iida Washington D.C.:ssä

Congress House

Taustalla Lincoln Memorial ja sen edessä WWII memorial

World War II Memorial oli yksi mun suosikeista, niin kaunis!

World War II:n muistomerkkiä ympäröi jokaisen osavaltion nimillä varustetut kivipaadet, ja tottakai mun piti ottaa kuva Michiganin kanssa.

Vietnamin sodan muistomerkki

Lincoln Memorial
Abraham Lincoln, yksi Amerikan tunnetuimmista presidenteistä!

Myös Martin Luther Kingin monumentti oli tosi vaikuttava!

Tässä näkyy hyvin tuon patsaan koko. Se oli valtava!

Me käytiin myös Yhdysvaltojen kasvitieteellisessä puutarhassa. Tossa vaiheessa oli sen verran uupuneet fiilikset siitä kaikesta kävelystä, ettei koko paikkaa jaksettu enää kiertää, mutta sen verran mitä nähtiin, se oli tosi hieno paikka. Mä tykkään kaikenlaisista puutarhoista muutenkin, joten toi oli mulle juuri sopiva paikka, haha. Olisin niin kovasti halunnut jäädä sinne pitämään oikein kunnon kuvaukset, mutta ei valitettavasti ollut aikaa.

Siellä oli tälläsiä supersiistejä kasveistä tehtyjä DC:n rakennusten pienoismalleja.

Puutarhassa oli ihanan jouluinen tunnelma!

Käytiin ottamassa vielä parit kuvat Congress Houselta.

Täytyy kyllä sanoa, että DC näytti tosi kauniilta kaupungilta ja toivon, että pääsen käymään siellä vielä monta kertaa uudestaan. Mulle tuli vähän siitä mieleen Pariisi, jossa kävin viime kesänä. Naapurustot, joiden läpi ehdittiin kävellä, oli ihan super kauniita, talot oli korkeita toisissaan kiinniolevia kivitaloja, jotka oli toinen toistaan hauskemman värisiä. Voisin hyvinkin kuvitella asuvani yhdessä niistä joku päivä!

Kotimatka oli tosi pitkä, ja saavuttiin kotiin vasta puolenyön jälkeen.

Ei mikään rentouttavin loma, mutta mahtava kuitenkin. Nyt on enää kolme viikkoa jouluun ja joululomaan, en malta odottaa! Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti, mukavaa viikkoa ja joulunodotusta kaikille!

– Iida

Lisää Iidan vaihtoseikkailuja pääset lukemaan Iidan vaihtoblogista Free and Far Away.

Haluatko lähteä vaihtoon Yhdysvaltoihin? Lue lisää täältä!

Uusimmat blogit

04.03.2015 Florida Lue lisää »
26.02.2015 Eroja Lue lisää »
28.02.2014 Berlin Lue lisää »